Akce OPD
Dokumenty
Projekty OPD
Výzvy OPD
Operační program Doprava » Nejčastější otázky a základní odpovědi k výzvám OPD v rámci opatření 09 - Infrastruktura pro alternativní paliva

Nejčastější otázky a základní odpovědi k výzvám OPD v rámci opatření 09 - Infrastruktura pro alternativní paliva

Logolink OPD3

Nejčastější otázky a základní odpovědi k výzvám OPD v rámci opatření 09 „Infrastruktura pro alternativní paliva“ – 2. 5. 2024

1. Může být žadatelem nově založený subjekt, tj. subjekt bez vlastní historie? Pokud je historie vyžadována, je možné ji dokladovat skrze „mateřskou“ společnost, který daný nový subjekt založila?
2. Jakým způsobem je posuzováno, zda je žadatel vlastníkem příslušné dobíjecí infrastruktury? K jakému okamžiku toto musí žadatel plnit – k okamžiku podání žádosti o dotaci až ke zprovoznění DS či k jinému okamžiku?
3. Je možné ve výzvě žádat o více projektů najednou? Tedy jeden žadatel – např. obec a další obce by byly Partneři s finančním příspěvkem. Realizace by probíhala u žadatele i u partnera s FP.
4. Jak se uvádí ve Specifických podmínkách „Posouzení finančního zdraví žadatele představuje posouzení ekonomických ukazatelů hospodaření žadatele, které se zakládá zejména na účetních údajích (účetní závěrka) minimálně za poslední dvě účetní uzavřená období (období za posledních uzavřených 24 kalendářních měsíců).“ Znamená to, že je nutnou podmínkou, aby žadatel měl ukončena 2 daňová období? Je možné uvádět v žádosti 1 uzavřené daňové období, nebo je nutné zvolit nějaký alternativní postup?
5. V dokumentu Specifické podmínky programu veřejné podpory – Podpora infrastruktury pro alternativní paliva je uvedeno v kapitole 5.1.1 Partnerství na úrovni projektu. Není tedy možná i tato cesta, kdy jsou do projektu zapojeny dva subjekty Příjemce a Partner, kdy příjemce splňuje požadované vlastnosti finančního zdraví a partner realizuje vlastní výstavbu?
6. Je potřeba předložit majetkové vypořádání o místě výstavby dobíjecí stanice i s ohledem na udržitelnost projektu? Jakým způsobem je potřeba přistupovat k lokalitám, kde by dobíjecí stanice stála na soukromém pozemku?
7. Příručka uvádí, že „podpora je nepřevoditelná mezi podnikatelskými subjekty, s výjimkou postupu připuštěného rozpočtovými pravidly“. Ve smyslu výše citovaného ustanovení, za jakých podmínek může dojít k převodu podpory v souladu s rozpočtovými pravidly?
8. Je možné definovat podmínky, při jejichž splnění by Příjemce dotace byl schopen převést dotovanou infrastrukturu pod jiný subjekt (IĆ) v době realizace a/nebo udržitelnosti? Je důležité zachování IČ příjemce, popř. jak nahlížet na převod v rámci propojených subjektů v rámci skupiny podniků? Lze uskutečnit tento převod a současně zajistit, tak aby byl Řídící orgán schopen dosáhnout svými kontrolními mechanismy na osobu příjemce dotace a vymáhat plnění podmínek poskytnutí dotace?
9. Je podmínkou porušení dotace, pokud do vlastnické struktury příjemce vstoupí jiný subjekt nebo pokud i jiný subjekt nabude až 100% podílu příjemce dotace (IČ příjemce zůstane stejné).
10. Pro podání žádosti o podporu stačí výpočtový formulář prokazující finanční náročnost z hlediska stavebních prací, nebo je nutný položkový rozpočet stavby v xls. Souboru? Pokud je nutný stavební rozpočet, postačuje v agregovaných položkách, nebo již položkově členěný?
11. Pro podání žádosti není jako požadovaná příloha projektová dokumentace pro stavební povolení? Postačuje tedy nějaká studie umístění dobíjecích stanic? Kdy je následně nutné doložit PD pro stavební povolení?
12. Jsou místa dobíjecích stanic v době podání žádosti o podporu závazná a nebo je možné je v průběhu administrace žádosti nahradit jiným místem (např. s ohledem na řešené majetkové poměry)?
13. Majetkové vypořádání je nutné doložit do jaké doby? Postačuje do vydání RoPD, případně do ukončení projektu? Je nutné, aby všechny pozemky byly ve vlastnictví žadatele/příjemce, případně postačuje smlouva umožňující umístění dobíjecí stanice a zahrnující dobu udržitelnosti projektu?
14. Je to tak, že dobíjecí stanice v garáži kancelářské budovy, ke které je umožněn přístup zaměstnancům společností sídlících v budově a návštěvníkům budovy (není možné, aby kdokoli z ulice bez dalšího do garáže přijel a dobíjecí stanici využil), nenaplňuje definici veřejně přístupné dobíjecí stanice podle zákona o pohonných hmotách? Bude stejně posouzena i situace, kdy bude parkoviště umístěno vedle budovy a bude na něj (formou umístění závor) umožněn přístup pouze vybraným osobám (tj. taktéž nebude možné, aby kdokoli z ulice bez dalšího na parkoviště přijel a dobíjecí stanici využil)?
15. Jak má být stanovena cena prodeje el. energie v místě a čase obvyklá? Jedná se o průměr v rámci celé ČR nebo se jedná o cenu u nejbližšího veřejného dobíjecího místa?
16. Pro zajištění samotné dobíjecí služby (maloobchodu) pak plánujeme využít 3. stranu, provozující SW platformu. Dodavatel této služby musí být dle Pravidel (str. 15) vybrán na základě soutěžního, transparentního a nediskriminačního přístupu, tzn. na základě VŘ?
17. Je možné, aby si jeden subjekt zachoval status provozovatele dobíjecí stanice podle zákona o pohonných hmotách přesto, že své povinnosti či jejich část smluvně deleguje na jiný subjekt (jakožto svého poddovatatele)?
18. Žadatel by rád zahájil výběrová řízení na některé dodávky před termínem podání žádosti o dotaci. Je to možné?
19. Ve Specifických podmínkách se k podprogramu 1a1 uvádí, že podporováno je umístění dobíjecích stanic na lokalitách nacházejících se buď přímo na hlavní nebo globální síti TEN-T nebo do 3 km po pozemní komunikaci od nejbližšího sjezdu z komunikace na síti TEN-T, a to s výjimkou lokalit nacházejících se méně než 50 km od koncových bodů úseků, kde jsou již parametry nařízení AFIR aktuálně plněny (viz zeleně vyznačené úseky na obrázku 1). Současně se zde uvádí že přehled konkrétních úseků komunikací využitelných pro umístění stanic v rámci podprogramu 1a1 (s vymezením kilometráže od – do) je zpracován v samostatném dokumentu, který bude pro jednotlivé výzvy aktualizován. Jaký je vztah mezi obrázkem 1 ve Specifických podmínkách a uvedeným přehledem v samostatném dokumentu?
20. Jsou pro výzvy relevantní dokumenty EIA a NATURA?
21. Je dle nařízení AFIR nutné, aby každá AC dobíjecí stanice s výkonem do 22kW byla osazena displayem, který bude generovat QR kódy pro placení? Nebo postačuje statický QR kód, který směruje zákazníka na platební bránu propojenou s dobíjecí stanicí za účelem platby za konkrétní dobíjecí relaci?
22. Publicita – v Pravidlech pro žadatele a příjemce se uvádí, že každá dobíjecí stanice má být označena logy. Jak je to u projektů nad 500 tis. EUR, kde je povinnost dočasného billboardu, potažmo po dokončení stálý billboard / pamětní deska? Pokud bude projekt zahrnovat např. 200 dobíjecích stanic v různých lokalitách, je zde nějaké pravidlo, kam dočasný billboard během realizace umístit? Stačí např. v jedné, nejvíce vhodné lokalitě? Obdobně pak u té stálé pamětní desky – je povinnost umisťovat ke každé z dobíjecích stanic, i když budou součástí jednoho projektu?
23. Lze do projektu v rámci výzvy č. 24 (podprogram 2b) zařadit stanici, která je lokalizována těsně za administrativní hranicí příslušného městského uzlu?
Celková alokace 4,9 mld. EUR,
Fond: EFRR, Fond soudržnosti.

Aktuální kurz eura: 25,015 Kč

Aktuální informace

Vyhlásili jsme nové výzvy na podporu výstavby dobíjecích stanic

V pátek 31. ledna vyhlásil ŘO OPD3 výzvy č. 26 a č. 27 na podporu výstavby dobíjecích stanic.

Vyhlásili jsme novou výzvu na podporu rozvoje železničních vleček

Ve čtvrtek 19. prosince vyhlásil ŘO OPD3 výzvu č. 35 v rámci opatření 03 - Rozvoj železničních vleček

Nová verze Pravidel pro žadatele a příjemce, ver. 1.7, zveřejněna

ŘO Programu Doprava vydal v pátek 31. ledna novou verzi Pravidel pro žadatele a příjemce.

Mapa projektů