Ve čtvrtek 11. května byl zahájen provoz na dalším traťovém úseku v České republice pod dohledem ETCS. Projekt ETCS Ústí nad Orlicí – Lichkov byl podpořen z Programu Doprava 2021–2027 prostřednictvím Fondu soudržnosti částkou více než 238 milionů korun.
Správa železnic ukončila v těchto dnech instalaci jednotného evropského zabezpečovacího systému na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova a na státní hranici s Polskem. Zhotovitelem stavby byla společnost AŽD, práce probíhaly od loňského dubna. Celkové investiční náklady akce překročily 300 milionů korun.
Na trati je plánován smíšený provoz vlaků pod dohledem i mimo dohled ETCS. Délka kolejí, které jsou zapojeny do systému, je celkem 50,8 kilometru. Nachází se na nich 248 nepřepínatelných eurobalíz, které slouží k předávání informací mezi traťovou a palubní částí evropského zabezpečovače.
Instalace systému ETCS úrovně L2 přispívá ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Zařízení kontroluje průběh jízdy vlaku a dohlíží i na dodržování návěstí na trati a nejvyšší dovolené rychlosti. Zajišťuje bezpečnost a aktivní zásah do řízení vlaku v případě selhání nebo omylu strojvedoucího. Při jejich nerespektování nejprve varuje strojvedoucího, a pokud je to nezbytné, samo dokáže zastavit i vlak. Dále zajišťuje, že nebude překročen rychlostní profil trati. Pro lokalizaci vozidel na trati používá balízové skupiny (BG). Jádrem systému je radiobloková centrála (RBC), ve které se registrují ETCS vybavené vlaky.