Ve středu 5. října byly vyhlášeny první čtyři průběžné nesoutěžní výzvy Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které spadají do Priority 1 – Evropská, celostátní a regionální mobilita (výzva č. 1–3) a Priority 2 – Celostátní silniční mobilita zajišťující konektivitu k síti TEN-T (výzva č. 4). Tyto výzvy jsou otevřeny pro Správu železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), a to až do 30. 6. 2029. Příjem žádostí bude zahájen 10. října. Současně se zveřejněním prvních výzev byly oficiálně spuštěny i nové webové stránky OPD3.
Souhrnný příspěvek EU v rámci prvních čtyř výzev je cca 85 mld. Kč (57,9 mld. Kč pro ŘSD a 27,1 mld. Kč pro SŽ). Hlavní podporované aktivity:
- Modernizace a rekonstrukce železniční infrastruktury na hlavní i globální síti TEN-T a zavádění nových technologií pro řízení železničního provozu a zajišťování jeho bezpečnosti, včetně ERTMS.
- Intervence směřující do železniční sítě mimo TEN-T, a to zejména do udržitelné regionální, příměstské i městské dopravy v hustě osídlených oblastech a navazující na TEN-T sítě. Aktivity zajišťující zlepšení kvality železniční infrastruktury ohledně plynulosti, kapacity, bezpečnosti a lepší návaznosti dopravy z regionálních tratí navazující až k síti TEN-T, tzn. budou podpořeny i modernizace stanic a zastávek směřující ke zvyšování komfortu a zlepšení služeb, včetně zvýšení bezpečnosti, tj. zavádění ERTMS.
- Projekty zaměřené zejména na dobudování páteřní silniční sítě, která je součástí TEN-T a dále také na zvýšení kapacity nejvýznamnějších tahů. Výstavba zohlední opatření zaměřená na zmírnění negativních dopadů na životní prostředí a veřejné zdraví a na zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
- Výstavba a modernizace dálnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T. Sem spadají aktivity zaměřené na minimalizaci negativních vlivů dopravy, a to zejména prostřednictvím výstavby obchvatů, jež přispějí ke zlepšení kvality ovzduší v centru měst a obcí, a tím snižují vliv negativního dopadu tranzitní dopravy na zdraví obyvatel v obytné zástavbě.
V Programu Doprava 2021–2027 budou v průběhu října a listopadu tohoto roku vyhlašovány také další výzvy. Podrobné informace naleznete v sekci
Harmonogram výzev OPD.
Přehled aktuálně vyhlášených výzev, včetně podrobné dokumentace, je zveřejněn na webu OPD3 v sekci
Výzvy.
O Programu Doprava 2021–2027
Program Doprava 2021–2027 (OPD3) navazuje na Operační program Doprava 2014–2020 (OPD2) a jeho cílem je přispět k zvýšení konkurenceschopnosti České republiky prostřednictvím zlepšení dopravní dostupnosti. Na splnění tohoto cíle bylo Evropskou unií v programovém období 2021–2027 vyčleněno pro ČR 4,9 mld. EUR, což činí z OPD3 největší český operační program.
Věcné zaměření OPD3 se soustřeďuje zejména na podporu intervencí v oblasti dopravní infrastruktury v majetku státu – projekty Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR –, které budou doplněné intervencemi zaměřenými na dobíječky/plničky alternativních paliv, inteligentní dopravní systémy (ve městech i na hlavních silničních tazích mimo města), interoperabilitu v železniční dopravě či na tramvajové a trolejbusové tratě. Projekty měst jsou začleněny do širšího strategického rámce, tzv. ITI (integrované teritoriální investice), což přináší lepší koordinaci i s projekty podporovanými z jiných operačních programů.
OPD3 je členěn do třech věcných priorit (doplněných o čtvrtou prioritu zaměřenou na technickou pomoc). První priorita obsahuje zejména intervence na železnici a na silniční síti TEN-T doplněné intervencemi v oblasti interoperability či inteligentních dopravních systémů (ITS). Druhá priorita poté cílí na silniční projekty mimo síť TEN-T a třetí priorita na projekty v oblasti městské dopravy (tramvajové a trolejbusové tratě) a infrastruktury alternativních paliv.